Spilleautomat vitenskap

spilleavhengighetHvordan casinoer får deg til å bruke mer penger

Neste gang du befinner deg i et casino, stopp opp et sekund og ta en titt på arkitekturen rundt deg.

Casinoer legger nemlig en enorm mengde omtanke i sine design. Utformingen av bordene, mønstrene på teppet, belysningen – alle disse elementene er eksplisitt konstruert for å gjøre gambling mer forførende og få deg til å bruke mer penger.

Et overraskende eksempel er de buede korridorene rundt eiendommen til casinoet. Mange casinoer prøver å unngå at du må snu i en 90° vinkel. Som Natasha Dow Schull forklarer i sin fascinerende bok, Addiction By Design: Machine Gambling in Las Vegas, en rettvinklet sving tvinger folk til å påkalle beslutningsdeler i hjernen – som for å stoppe opp og reflektere over hva de gjør. «Casinoer ønsker ikke dette,» fortalte Schull meg. «De ønsker å lede deg forsiktig til hvor de ønsker at du skal gå.»

Men som Schull oppdaget, nesten ingenting i et moderne casino er mer nøye konstruert enn spilleautomatene deres.

Spilleautomater og video gambling hadde en gang kun marginal sjanse for å lykkes i casinoer – men i dag derimot, står de for opptil 85 prosent av spillindustriens fortjeneste. Og casinoer har utviklet en svimlende rekke strategier for å gjøre disse maskinene så vanedannende som overhodet mulig, fra de forseggjorte algoritmene under panserdekselet, til plasseringen av armlenene.

Schull, en kulturantropolog ved MIT, tilbrakte 15 år i Las Vegas der hun fulgte utviklingen av spilleautomater og utforsket hvordan og hvorfor de har blitt så vanedannende. Vi snakket sammen på telefon om hvordan gambling har endret seg så dramatisk over tid og hvordan spillindustrien nå har tydd til psykologisk innsikt for å gjøre spillene sine enda mer vanedannende – ofte med tragiske konsekvenser.

Spilleautomater har blitt langt mer lukrative enn tradisjonell gambling

Pic 1

Spilleautomater på cruiseskip

Når folk tenker på casinoer, tenker de ofte på spill som blackjack eller roulette – høyrisiko sjansespill hvor formuer kan vinnes eller tapes i løpet av sekunder. Men dette bildet blir stadig mer foreldet.

«Spilleautomater har fått dette ryktet på seg for å være slike arkade-enheter som bare små gamle damer spiller på», sier Schull. «Men disse enhetene leder nå gambling-industrien og bringer inn mesteparten av fortjenesten.» Ved slutten av 1990, var spilleautomater dobbelt så lønnsomme som alle de andre bordspillene var kombinert. Hun siterer en gambling-ansatt som anslår at maskinene står for så mye som 85 prosent av denne industriens fortjeneste.

Hvordan ble så spilleautomater så utbredt? Under lavkonjunkturen på begynnelsen av 1990-tallet, var statlige lovgivende forsamlinger ute etter å øke inntektene uten å måtte øke skattene – og mange av dem avgjorde raskt å tillate automat-gaming. «Det var mye lettere å presse gjennom legalisering [utvide tilgjengeligheten av spilleautomater] enn ting som bar et tyngre umoralsk bilde, som bordbasert gambling eller poker,» sier Schull.

De siste nedgangstidene opplevde så et stort hopp. Maryland godkjente sitt første casino i 2008. Illinois begynte å godkjenne spilleautomater i barer i 2011. I februar i fjor godkjente Massachusetts sin første spilleautomathall – på en veddeløpsbane utenfor Boston. Alt i alt, finnes det nå 39 stater som har legalisert en eller annen form for elektronisk gambling i casinoer, veddeløpsbaner eller til og med i barer og restauranter rundt om i USA.

Men det virkelig avgjørende elementet var teknologisk. I gamle dager, var spilleautomater alt-eller-ingenting anliggender: du dro i spaken og enten dukket alle kirsebærene eller lykke 7-erne opp, og du vant litt penger – eller du tapte dem. Den slags spill var bare mildt lønnsomt, og hadde begrenset appell til spillerne.

Ved 2000-tallet, endret forbedret datateknologi dette. «Datastyring av spilleautomater ga casinoer nøyaktig kontroll over oddsene, slik at de da kunne tilby mye høyere jackpotter og mer spennende spill mens de i realiteten kontrollerte både tilbakebetalingsprosenten til spillerne (RTP) og oddsen,» sier Schull. Og det var da spilleautomatene virkelig tok av.

Dagens spilleautomater er utformet for å holde på oppmerksomheten din så lenge som mulig

Pic 2

Spilleautomat-spiller

Gambling-industrien har innsett at de største fortjenestene kommer fra å få folk til å sitte på spilleautomater og spille i time etter time. (Schull sier bransjen refererer til dette som «Costco-modellen» i gambling.) Som sådan, er spilleautomater designet for å maksimere «tid på enheten.»

Datastyrte spilleautomater har gjort dette mulig. Igjen, i gamle dager, trakk du spaken og enten vant du eller så tapte du – og når folk tapte, gikk de sin vei.

Dagens multilinje spilleautomater er langt mer forseggjort. I stedet for en enkelt gevinstlinje, kan en spiller nå satse på opptil 200 linjer om gangen på videoskjermen – opp, ned, sidelengs, diagonalt – hver med en sjanse til å vinne. Så en spiller kan satse 70 øre og vinne på 35 av linjene og få 35 øre tilbake. Dette føles som en delvis gevinst – og fanger oppmerksomheten din.

Noen spillere blir så hektet av flyten i spillet at de faktisk blir irritert når de vinner en jackpot…

«Laboratorieforskning på dette emnet viser at folks hjerner opplever dette som identisk til å ha vunnet en gevinst,» sier Schull. (Og økonomisk forskning viser at disse multilinje-automatene er langt flinkere til å skille spillerne fra pengene deres.)

Det subtile fremskrittet, sier Schull, har bidratt til å revolusjonere spillindustrien. Færre og færre folk trekker nå til casinoene for å oppleve den spennende sjansen til å vinne en stor jackpot.

I stedet, for mange av menneskene som Schull intervjuet, har disse spilleautomatene blitt til en «gradvis drypp.» De spiller fordi de liker å være i sonen og hengi seg til automaten. Noen spillere hun snakket med bekjente at de faktisk ble irritert når de vant en jackpot – fordi den forstyrret spillflyten.

Arkitekturen i casinoer bidrar til å overbevise folk om å fortsette å spille

Pic 3

Landbasert casino

Men det er ikke bare maskinalgoritmene i seg selv som gjelder her. Casinoer har et stort utvalg av strategier for å holde folk i gang med gamblingen.

Moderne maskiner har nå ergonomiske seter som ikke kutter blodsirkulasjonen og lar deg derfor sitte der i timevis. Knapper og innskuddsakseptorer er plassert slik at de kan nås med minimal armbevegelse (og minimalt avbrudd i spillet). Casinoer har oppdaget at de mest hengivne spillerne foretrekker maskiner som er skjermet i alkover eller kroker. «Hele arkitekturen,» sier Schull, handler om å lulle deg inn i dette komfortable hjørnet hvor du kan foreta din egen private flukt.»

Fremskritt i betalingssystemene har også vært avgjørende – spillere trenger ikke lenger å mate mynter inn i maskinen. Innskuddsakseptorer eller spillerkort med magnetstripe tillater folk å spille lenger, og ikke trenger å tenke på hvor mye penger de bruker. Mange casinoer har spesialbygde minibanker med funksjoner som lar spillerne komme utenom sine daglige uttaksbegrensninger ved å tilby dem mer penger.

Det finnes også mer subtile måter for å holde folk på maskinene. Hvis casinoansatte oppdager at en spiller går på en smell, kan de komme og gi personen gratis frokost (Denne strategien kan slå tilbake, siden det ofte irriterer spilleautomat-spillere som prøver å hengi seg selv i flyten i spillet.)

Alternativt, oppdaget Schull, kan fremtidens videoautomater faktisk gjøre interne justeringer hvis de merker at en spiller begynner å tape og begynner å nå «smertepunktet.» Dette må gjøres forsiktig – da det er ulovlig for casinoer å endre oddsen i et spill når en spiller har begynt å spille. Men, sier hun, enkelte spillprodusenter har utforsket måter å redusere volatiliteten i et spill på en måte som har bevart den generelle utbetalingsprosenten. Dette er teknisk sett fortsatt lovlig.

Det pågår en voldsom debatt om hvem som er ansvarlig for spilleavhengighet

Pic 4

Den stereotypiske gambleren i Las Vegas er ikke lenger en eldre mann som spiller kort

Det er vanskelig å snakke om gambling uten å snakke om spilleavhengighet, og Schull vier en stor del av boken sin om dette emnet.

Den stereotypiske gambleren i Las Vegas er ikke lenger en eldre mann som spiller kort – men en 35 år gammel mor som er hekta på spilleautomater

Der er kvinnen som dukker opp klokken 3 om natten for å spille på spilleautomater  med alle fire ungene på slep. Det er en nykommer som setter seg ned på en spilleautomat i et supermarked på tirsdagen og ikke drar hjem før på torsdagen – mens han hele tiden melker tre kredittkort.

Spillindustrien hevder at det bare er ca 1 prosent av befolkningen som har et alvorlig spilleavhengighetsproblem. De fleste mennesker kan, i mellomtiden, spille uten konsekvenser. Faktisk, hevder The American Gaming Association, at forekomsten av «problem»- gambling ikke har sett en økning i det hele tatt siden 1976 – og at beløpet som blir satset per casinobesøk ikke har økt betydelig. Så, hevder de, disse maskinene synes altså ikke å forårsake noen som helst form for økning i spillavhengigheten.

Men Schull mener situasjonen er mer komplisert enn som så. Hun siterer studier gjort av Brown University psykiateren Robert Breen, som oppdaget at video spilleautomater er tre til fire ganger mer avhengighetsskapende enn spill av den gamle typen. «Selvfølgelig er noen mennesker mer disponert for slike problemer på grunn av biografi eller hjernens kjemi,» forteller Schull. «Men av samme token, er enkelte teknologier mer tilbøyelig til rusavhengige. Og jeg tror det her er viktig å se på teknologien.»

«Disse spillene spiller man alene, de er veldig raske, de er kontinuerlige og uavbrutt, » sier hun. «Du spiller opp til 1200 spinn på en time. Og hver hendelse er en ny mulighet til å forsterke atferden.» Så det er neppe noen overraskelse at folk raskt blir avhengige av – å fortape seg selv i maskinene i dagevis.

Schull er ikke overbevist av bransjens argumenter om at ansvaret for spilleavhengighet hviler utelukkende på enkeltpersoner. «Hele modus operandien i industrien er å tilnærme seg mennesket som noe som er manipulerbart. Så jeg finner det urovekkende at de deretter snur og hevder at 100 prosent av ansvaret for eventuell skade ligger på enkeltpersoner.»

Noen stater og land vurderer strengere regler for spilleautomat gambling

Pic 5I boken hennes, hevder Schull at det er verdt å vurdere strengere regler for video gambling – ikke et forbud, men kanskje utforske måter å redusere de verste vanedannende effektene på.

Likevel, å regulere disse maskinene er lettere sagt enn gjort. Land som Canada eller Australia har eksperimentert med tilpasninger som krever pop-up meldinger som varsler spilleren hvis de har spilt for lenge. Men forskere har funnet ut at andre foreslåtte tiltak – som å sakke ned hjulene – kan faktisk slå tilbake ved å forlenge tiden folk spiller.

Samtidig, I USA, hevder Schull at regelverket fortsatt er mildere. Stater som prøver å utvide video gambling som en inntektskilde har vært tilbakeholdne med å kvele den gryende industrien. Det er særlig nå som casinoinntektene er fallende, og mange stater ikke får de inntektene de håpet på.

Schull viser imidlertidig til Massachusetts som et eksempel på «fremtidsrettet» regulering, med en politikk som får hyppige spilleavhengige insentiver til å delta i»pre-engasjerte» programmer – hvor de på forhånd kan begrense hvor mye penger de vil bruke, innen de begynner å spille.

«Jeg ser på mitt arbeid som et forsøk på å åpne døren til diskusjon om denne teknologien,» sier hun, «og for å finne ut om noen form for ansvarligjørelse og regulering av den kan være aktuelt.»