Veddemål har inntatt kulturen
Foto: TV2

Foto: TV2

Da Astrid Smeplass (16) ble slått ut av årets Idol, kom det som et sjokk på dommere og seere. I samme øyeblikk gikk en mengde veddemål i vasken, og betting- selskapene håvet inn en gedigen gevinst. Bettingselskaper opplyser at en runde i Idol omsetter for omtrent like mye som en fotballrunde i norsk 1. divisjon. - Uheldig utvikling, mener Merethe Carlsen Moe i Barnevakten.

- Det var ingen som forutså at Astrid skulle bli slått ut av Idol. Det tjente jo vi og andre en masse penger på, siden mange hadde satt penger på at hun skulle vinne, sier Stian Røsvik Bjørstad, oddssetter i bettingselskapet Comeon.

Kan spille på alt

Utenlandske tippeselskaper som Betsson, Unibet, og nevnte Comeon utvider stadig mulighetene for hva du kan sette penger på. Ved å tilby sine tjenester over internett, med kasinolisenser fra steder som Malta og Gibraltar, unngår de Lotteritilsynet.

Fra 2011 til 2012 øke den svenske giganten Betsson Group sitt totale overskudd med hele 30 prosent. Selv om mesteparten av dette kommer fra poker og kasinospill, forteller oddssetter i Betsson Group Daniel Vassbund, at vedding på kulturprogrammer er et svært populært område som de ønsker å fokusere på fremover. Han anslår at det hver Idol-fredag i Norge omsettes for et femsifret beløp, og at det tilsvarende gjelder for Skal vi danse.

- Det er på nivå med Adeccoligaen, og er da blant de 10 mest populære spillene, forteller han til Bergens Tidende.

Den soleklart største hendelsen er imidlertid den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix.

- Det er noe av det større som skjer hele året, alt inkludert. Jeg tror ikke folk helt forstår hvor stort MGP-markedet egentlig er, sier Vassbund.

Kjæresteeffekt

Bjørstad fra Comeon viser til utviklingen i Storbritannia, der X-factor ogBritain’s Got Talent har dratt mye penger.

- Alle britiske bettingselskaper med respekt for seg selv tilbyr odds på disse programmene. Under finalene kan de danke ut selveste Premier League, både lørdag og søndag, sier han.

Begge oddssetterne mener trenden er kommet for å bli. De trekker frem en mulig forklaring.

- Når damen din krever at du må se på Skal vi danse, er det fint å kunne sprite det litt opp, sier Vassbund. Bjørstad sier seg enig.

- Om du er en mann i starten av tyveårene og må se Idol med samboeren, er det veldig naturlig å gå inn og sette noen penger på en av deltakerne, sier han.

Vassbund understreker imidlertid at de har en del kvinnelige spillere også, uten at han kan vise til noen oversikt.

Uheldig utvikling

- Min første tanke som mor er at dette er uheldig. Disse programmene har en ung målgruppe, og dermed blir det unge som får lyst og anledning til å spille også, sier Merethe Clausen Moe, daglig leder i Barnevakten.

Hun mener det er uheldig at pengespillene retter seg mot nye og til dels unge grupper.

- At det finnes en mulighet å spille penger på programmer som hovedsakelig er med og for ungdom, er bekymringsverdig. Man kan undre seg om målet for selskapene er nettopp å få tak i yngre spillere, sier Moe.

Ser ikke problemet

Daniel Vassbund i Betsson er ikke enig i Moes kritikk.

– Jeg synes det er en litt merkelig innvending. Idol er et familieprogram, spør du meg, og til og med Norsk Tipping hengte seg jo på MGP-finalen, sier Vassbund.

Psykologspesialist Bente Arntzen jobber med forskjellige former for internettavhengighet som data- og pengespill, og er bekymret for at det kan skape problemer på sikt.

- Generelt kan vi si at jo større tilgjengeligheten er, jo flere vil få problemer, sier hun.

- De fleste unge vil nok takle dette bra, men så er det noen som ikke gjør det, og det er disse vi er bekymret for, sier hun.

Hard jobb

Å sette odds på kulturprogrammer byr på nye utfordringer for en ellers sportsfiksert bransje. Oddssetter Bjørstad i Comeon forteller at alt som går live i prinsippet kan spilles på. Tidligere har han regulert spill på både Melodi Grand Prix og Skal vi danse.

- Det er hardt arbeid å sette odds, skal jeg love deg. Du må se alle programmene, og så gjelder det å ta tempen på befolkningen.

Han innrømmer at det blir mye gjetting.

- Det blir jo veldig subjektivt. Det er kanskje ikke de beste som kommer videre, men heller de som er lettest å like, sier Bjørstad, som før jobbet bare med fotball.

- Idol og Skal vi danse er mer som en cup. Her kan virkelig alt skje, sier han.